INTERNATIONAL YOUTH RUGBY FESTIVAL

International Youth Rugby Festival 2024

Celebrate a quarter-century of rising rugby stars at the 25th International Youth Rugby Festival - silver edition, where heart-pounding action, electrifying competition, and unbreakable camaraderie take center stage!

Join us in commemorating this special anniversary year as over 75 youth teams from around Europe clash in an adrenaline-fueled tournament that promises to be a spectacle of skill and determination, all while embracing the true spirit of rugby that binds players and fans together.

Make sure you enroll as soon as possible to secure your participation!

Teams can register through this procedure:
  • Teams have to apply using online form (button above)
  • The tournament organisation will confirm the provisional subscription with an e-mail. The invoice for the entry fee is included.
  • The subscription will only be final after the entry fee has been received by Rugby Club Hilversum.
  • If the maximum number of teams have already entered for a particular age category, teams will be put on a waiting list. The team will receive a confirmation. Should a place become available, the tournament organisation will get in touch with the first team on the waiting list.
  • Every year some age categories are fully booked within a short time, so make sure the team is enrolled in time. If an enrolled team cancels within two months before the tournament, there will be no refund of the entry fee.

The entry fees are:

– 15 a side (U13-U18): €199,-
– U11-U12: €149,-
– U9-U10: €149,-
– U8-U07: €149,-

The entry fee will allow a team to participate in the tournament (at least 4 matches). Every team also receives their very own special ball for the matches of the tournament and to take home as a keepsake.

VEELGESTELDE VRAGEN

Wanneer vindt het toernooi plaats?

  •  
  • Het Rugby Club Hilversum International Youth Rugby Festival wordt elk jaar op 1ste Paasdag gehouden. In 2025 zal dit op 20 april zijn. Uiterste inschrijfdatum voor het Festival is 15 maart 2025.

Hoe laat beginnen de wedstrijden?

  • De wedstrijden beginnen om 10.00 uur.

Hoe laat is het toernooi afgelopen?

  • De laatste wedstrijden (finales) van het toernooi worden rond 17.00 uur gespeeld. De exacte tijden hangen af van de poule-indeling en het aantal deelnemende teams in de leeftijdscategorie.

Hebben jullie een Eerste Hulp?

  • Er is een Eerste Hulp-post op het terrein ingericht. Het Medische team bestaat uit artsen, verpleegkundigen en fysio-therapeuten. Als een speler geblesseerd is kan hij/zij zich op de Eerste Hulp-post melden, waar de ernst van de blessure zal worden bekeken. Als de arts dat nodig vindt, wordt er contact opgenomen met het ziekenhuis in Hilversum. Vanuit de club zijn er auto’s met chauffeur beschikbaar om een geblesseerde met 1 begeleider naar het ziekenhuis te brengen (en na afloop weer op te halen). In ernstige gevallen kan ook een ambulance opgeroepen worden.

Is er een ambulance aanwezig?

  • Er is niet standaard een ambulance aanwezig op het terrein. Het Medisch team zal bij elke blessure beoordelen of het nodig is om een ambulance te laten komen.

Wanneer is het wedstrijdschema beschikbaar?

  • Het wedstrijdschema wordt gemaakt in de online app mijntoernooi.info. Het schema wordt een aantal voor het toernooi gepubliceerd. Vaak komen er nog last minute wijzigingen, waardoor het schema omgegooid moet worden. Pas een paar dagen van tevoren weet de wedstrijdleiding zeker hoe de poules ingedeeld zijn en hoe (dus) het wedstrijdschema in elkaar zit.

Kan ik in de buurt parkeren?

  • In de buurt van Rugby Club Hilversum zijn meerdere parkeerplaatsen waar auto’s en bussen geparkeerd kunnen worden. De parkeerwachten zullen iedereen een plaats wijzen (voor zover beschikbaar). Hou er rekening mee dat het vanaf de verder gelegen parkeerplaatsen nog 10-15 minuten lopen zal zijn. Parkeren langs de toegangsweg is niet toegestaan, hierop zal door de gemeente gehandhaafd worden met bekeuringen. Iedereen die in de buurt van Hilversum woont roepen we op om met de fiets te komen. Op de parkeerplaats bij de rugby club is een beperkt aantal parkeerplaatsen voor minder validen. Neem vooraf even contact op met de organisatie als je hiervan gebruik wilt maken.

Wat voor eten en drinken wordt er verkocht?

  • Op het terrein worden patat, diverse broodjes, pie’s (hartige taart), snoep, chips, koffie, thee, frisdrank, wijn en bier verkocht. Als het weer er aanleiding toe geeft, wordt er ook ijs verkocht.

Mag ik een tent voor mijn team meenemen en neerzetten?

  • Teams mogen een bescheiden (party)tent meenemen om op een plek in de buurt van het veld/de velden neer te zetten. De ruimte daarvoor is wel beperkt en de opgezette tenten mogen niet een gevaar of hindernis vormen voor spelers of bezoekers. Overleg dus vantevoren (bij aankomst bij het Festival) even waar de tent het beste neergezet kan worden.

Hoeveel spelers mogen er meedoen?

  • In de leeftijdscategorieën U13 t/m U18 (Cubs-Juniors-Colts) worden er 15-a-side wedstrijden gespeeld. De U11/U12 (Mini’s) spelen 12-a-side, U09/U10 (Benjamins) 8-a-side en U08 (Turven) spelen 6-a-side tagrugby. Elk team mag zo veel spelers meenemen naar het toernooi als ze willen. Per wedstrijd mogen er maximaal 7 (bij de 15-a-side) of 5 (bij de andere leeftijden) spelers worden gewisseld. Spelers mogen tijdens een wedstrijd worden doorgewisseld.

Hoe zit het met de leeftijdscategorieën?

  •  
  • Voor clubs en teams aangesloten bij de RFU / SRFU / WRFU hanteren we de leeftijdsrichtlijnen van die bonden. Het speeljaar loopt van 1 September tot 31 Augustus. Voor clubs die aangesloten zijn bij andere bonden (zoals Rugby Nederland) wordt het geboortejaar van de spelers gehanteerd voor de indeling.
  • Mocht het maximum aantal teams in een leeftijdscategorie al bereikt zijn, dan wordt u geïnformeerd en het team zal op de wachtlijst geplaatst worden.
  •  
  • Er is een verschil tussen de systemen in Ierland en de UK (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) aan de ene kant en de rest van Europa (Nederland, Frankrijk, Duitsland). In de UK en Ierland omvat een jaargang spelers die tussen 1 september van een jaar en 31 augustus van het jaar daarna geboren zijn. Daarnaast bestaan de teams uit spelers van slechts 1 jaargang. In de rest van Europa bestaat een jaargang uit spelers uit 1 geboortejaar (geboren tussen 1 januari en 31 december dus). En bijvoorbeeld in Nederland bestaat een team uit spelers van 2 jaargangen. Er kan dus een jaar en soms bijna 2 jaar verschil zitten tussen de oudste en de jongste spelers van twee verschillende teams. Bij de Colts, Juniors en Cubs vragen we Nederlandse (en andere Europese) teams in te schrijven in de leeftijdscategorie waarvan ze de meeste spelers hebben. Als het Cubs-team vooral bestaat uit 2e jaars spelers, dan wordt het team in de U14 categorie ingedeeld. We proberen daarbij vooral de veiligheid en het spelplezier van alle spelers in het oog te houden.

Mogen meisjes meespelen in een team?

  • Meisjes mogen, net als in de gewone competitie, lekker met hun eigen team meespelen. Met name teams uit de UK zijn dit niet gewend, daar spelen meisjes vaak in hun eigen team in een eigen competitie. We proberen dit wel bekend te maken, maar reken er op dat met name in de oudere leeftijden (Juniors, Colts) er een reactie kan komen van buitenlandse teams.

Is er goedkeuring van Rugby Nederland voor dit toernooi?

  • Tegenwoordig hoeft Rugby Nederland (‘de bond’) geen officiële toestemming meer te verlenen voor toernooien, mits ze niet op een reguliere competitiedag plaatsvinden. Dit was vroeger wel zo.

Wat krijgt een team voor het inschrijfgeld?

  • Een team dat deelneemt aan het International Youth Rugby Festival speelt minimaal 4 wedstrijden en ontvangt een speciale wedstrijdbal om gedurende de dag de wedstrijden mee te spelen. Verder zorgt Rugby Club Hilversum voor een plein waar eten en drinken kan worden gehaald, zorgen 80-100 vrijwilligers dat de dag soepel verloopt, is er een DJ om de dag feestelijk af te sluiten, nadat er een vriendschappelijke interland is gespeeld.

Waar kan ik terecht met een vraag of een klacht?

  • Tijdens de wedstrijddag is de wedstrijdtent de plek om vragen te stellen of klachten aan de orde te stellen. Buiten het toernooi om kun je een mail sturen naar: iyt@rugbyclubhilversum.nl.

Hoe laat moet ik me / mijn team melden?

  • Alle teams moeten tussen 8.00 en 9.30 uur registreren bij de organisatie. Daar ontvangt elk team een bal. Na 9.30 uur gaat het registratiekantoor dicht en is aanmelding niet meer mogelijk. De wedstrijdleiding heeft dan nog even de tijd em eventuele laatste wijzigingen in het wedstrijdschema door te voeren.

Hoe kan ik op het terrein betalen?

  • Alle aankopen op het terrein, behalve kleding en clubartikelen, worden met munten gedaan. Er is 1 plek op het terrein waar deze munten gekocht kunnen worden (met cash of pin). Munten zijn niet terug inwisselbaar voor geld.

Hoe gaan jullie om met alcohol?

  • De wet is duidelijk: we verkopen alleen alcohol aan 18+. Tot 14.00 uur zullen we alleen in het clubhuis alcohol schenken, pas daarna is het ook verkrijgbaar bij de buitenbar. Bij twijfel zal iemand die alcohol bestelt om een identiteitsbewijs gevraagd worden om te bepalen of die persoon 18 jaar of ouder is. Als tijdens een controle wordt vastgesteld dat er jongere kinderen alcohol drinken, dan worden er boetes aan de jongere, zijn/haar begeleider én aan de organisatie uitgedeeld. De boete voor de organisatie zal door de betreffende speler en/of het team moeten worden betaald.

Met welke maat bal wordt er gespeeld?

  • De U8 teams spelen tag-rugby met een bal maat 3. De Benjamins (U09/U10) spelen ook met een maat 3 bal. Mini’s (U11/U12) spelen met een maat 4 bal. Alle andere leeftijden spelen met een bal maat 5. Elk team krijgt een eigen wedstrijdbal in juiste maat bij de registratie van het team.

Kunnen jullie ook accommodatie voor ons regelen?

Let wel: bovengenoemde accommodaties zijn slechts suggesties, de organisatie van het toernooi kan niet instaan voor beschikbaarheid of kwaliteit.

Kan ik mijn team al inschrijven voor volgend jaar?

Bij vragen kunt u contact opnemen met:

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

When will the Festival be held?

  • The Rugby Club Hilversum International Youth Rugby Festival is held yearly on Easter Sunday. In 2025 this will be on April 20th. Subscription closes March 15th 2025.

At what time will the matches start?

  • Matches will start at 10.00 am.

At what time will the tournament finish?

  • The last matches of the tournament will be played around 5.00 pm. The time table for each age group depends on the number of participating teams.

Is there a First Aid post?

  • The First Aid Post is located in one of buildings near the entrance of the grounds, indicated with signs. First treatment of an injured player will be performed by members of the Medical Team. If further medical treatment is required, the Medical Team will arrange for transportation to the local hospital in Hilversum. An injured player has to be accompanied by an adult from his team or club. The injured player and his escort will be taken to the local hospital in a private car. The driver will immediately return to the rugby grounds. At the hospital proper identification for the player and his escort is mandatory.

Is there an ambulance on the grounds?

  • There will not be an ambulance present at all times. The Medical team (at the First Aid post) will assess each injury and call for an ambulance when deemed necessary.

When will the match schedule be ready?

  • The tournament uses an online application for the match schedule and results (www.mijntoernooi.info). During the tournament everyone can monitor the results of their team in the app on their smartphone.  The match schedule will be published a few days before the Festival takes place. That way, all last minute changes can be incorperated.

Where can I park my car / my bus?

  • Around Sportpark Berestein where Rugby Club Hilversum is located, several parking lots can be found. Parking assistants will show every visitor where to park, we kindly ask everyone to follow their directions. Please keep in mind that it might take a 10-15 minute walk to the grounds from the parking lot. Parking along the entry road is not allowed, the municipality will be imposing parking fines.

What kind of food and drinks will be sold at the Festival?

  • On the grounds several foods will be available: chips, different kinds of rolls, pies (savoury), sweets, crisps. And of course, drinks will also be sold: coffee, tea, soft drinks, wine and beer. Weather permitting, ice cream will also be available.

Can I bring a team tent and set it up?

  • Teams are allowed to bring a (modest size) tent and set this up for their team on a spot on the grounds. However, the available space is limited and the tents should not pose a risk or obstacle for players or visitors. Please consult with someone from the Festival organisation before you set up the tent.

How many players can participate?

  • Ages U13 – U18 (Cubs-Juniors-Colts) will play 15-a-side matches. U11/U12 (Minis) play 12-a-side, U09/U10 (Benjamins) 8-a-side and U08 (Turfs) play 6-a-side tag rugby. Each team can bring as many players to the Festival as they like. At each match 7 (15-a-side) or 5 (the other ages) substitutions are allowed. Rolling subs are allowed.

What is the difference between the age categories in different countries?

  • For clubs and teams affiliated with the RFU / SRFU / WRFU we will accept the age categories as defined by these unions. The playing year is from September 1st until August 31st the year after. For members of other rugby unions the year of birth of the players will be the criterium.
  • If the maximum number of teams in a specific age category has been reached, you will be informed and the team will be placed on the waiting list.
  • At the International Youth Rugby Festival teams play in one-year age categories. This is unusual for Dutch teams as the Dutch youth competition consists of teams with players of two years of birth. This is also the case for teams from for example Germany, Belgium and France. In the UK and Ireland teams are formed with players of the same age, determined by the start of schoolyear. If at the tournament it becomes clear a team was not entered in the right age category, the team will be withdrawn from the competition. This is to ensure the safety of all players and teams involved.

Are girls allowed to play?

  • At the Festival girls are allowed to play with boys in the same team. In the Dutch youth competition it is customary to have boys and girls playing together in one team. This sometimes comes as a surprise to teams from abroad where girls have their own teams and competitions.

Does the Dutch Rugby Union aprove of this Festival?

  • It is no longer necessary to have the explicit aproval from the Dutch Rugby Union (Rugby Nederland) for a tournament outside of the regular competition. However, Rugby Nederland features the International Youth Rubgby Festival on the calendar on their website.

What is included in the entry fee?

  • A team participating in the International Youth Rugby Festival will play at least 4 matches. Furthermore each team will receive a special match ball to play their matches with and to take home as a keepsake. Rugby Club Hilversum will make sure food and drinks are available. Over 100 volunteers will make sure the Festival and all of the matches will run smoothly. At the end of the Festival a DJ will contribute to the party spirit.

Where can I ask questions or file a complaint?

  • During the day of the Festival the Match Officials’ tent is the place to ask questions or file a complaint. At other times, please send a message to: iyt@rugbyclubhilversum.nl.

At what time does the team have to be present?

  • Teams must start by registering with the organisation where they will receive their matchball. Each team will have to hand in a team list which contains all players. The registration office will be open from 8.00 – 9.30 am. Registration at a later time will not be possible.

How can I pay for my purchases at the club?

  • All food and drinks, with the exception of clothing and club items, can be purchased with tokens that are sold at the tournament. Please be aware that some credit or debit cards don’t work with our paying system, so be sure to bring enough cash. There is no ATM available on the grounds or the direct surroundings. Tokens are non-refundable.

What is the policy on alcohol?

  • Dutch law is very clear: alcohol can not be sold to Under 18’s. Until 2.00 pm alcohol will only be served in the clubhouse, after 2.00 o’clock beer and wine will also be served at the bar outside. If there is any doubt about someone ordering alcohol, proof of age will be asked. There are strict penalties for drinking under the age of 18, but also for the responsible escort or team manager as well as for the organization as a whole. Any fine for not applying to drinking laws given to the organization, will have to be paid by the responsible team as well as fines for individual players and accompanying adult.

What size ball will my team play with?

  • The U8 category will play tag-rugby with a size 3 ball. U9/U10 also play with a size 3 ball. The size 4 ball is used by the U11 / U12 category. The older categories play with a size 5 ball. Each team will provided with the right size ball at the Registration office.

Can you provide accommodation for my team?

Note: the above mentioned accommodations are only suggestions, the organisation of the Festival can not guarantee availability or quality.

Can I subscribe my team for next year’s Festival?

In case of any questions please contact

  • Carolyn Ounallah-Yarwood 
  • Liaison Officer
  • iyt@rugbyclubhilversum.nl
TOP